تبلیغات اینترنتی و شکست کمپین‌ها به دلیل کوری تبلیغاتی

#

در طول سال ها، تبلیغ کننده ها و برندها برای معرفی محصولات و خدمات خود از بیلبورد خیابان ها استفاده می کردند اما به مرور زمان با دیده نشدن این شکل از تبلیغات، بالا رفتن هزینه ها و گسترش فعالیت ها در فضای مجازی، تبلیغات سنتی جای خود را به تبلیغات اینترنتی دادند. مزایای اینگونه تبلیغات از جمله سرعت، گستردگی و کم هزینه بودن نمایش تبلیغ در اینترنت باعث شد تبلیغات اینترنتی محبوبیت بیشتری پیدا کند و در نتیجه حجم این تبلیغات روز به روز بالا رود. امروزه کاربران در میان جستجوهای اینترنتی خود به طور مکرر با تعداد زیادی از این تبلیغات دیجیتالی در صفحات وب مواجه می شوند و به طور غیر ارادی این تبلیغات آزاردهنده را نادیده می گیرند. دیده نشدن تبلیغات از دلایل مهم شکست کمپین های تبلیغاتی است که برای مقابله با آن نیازمندیم به طور مفصل به این مسئله 7بپردازیم.

کوری تبلیغاتی (Banner Blindness) در تبلیغات اینترنتی چیست؟

برای لحظاتی خودتان را در نظر بگیرید. شاید امروز که از خانه بیرون می آمدید، تعدادی از بنرهای  تبلیغاتی را دیده باشید. آیا محتوای تبلیغاتی را که دیده اید به خاطر می آورید؟

این موضوع علاوه بر بیلبوردهای خیابان ها، تبلیغات اینترنتی را نیز شامل می شود و کاربران اینترنتی نیز به همین شکل تبلیغات موجود در صفحات وب را نادیده میگیرند. به این دیده نشدن یا نادیده گرفتن تبلیغات در اصطلاح، کوری تبلیغاتی ( Banner Blindness ) گفته می شود.

نادیده گرفتن تبلیغات، این روزها به چالش بزرگی برای تبلیغ کنندگان تبدیل شده است و آن ها با انجام پژوهش ها و ارائه راهکارهای متعدد تلاش می کنند کوری تبلیغاتی را کاهش و تاثیر پذیری تبلیغات خود را افزایش دهند.

 

مطالعات بسیاری نشان داده است که تنها ۱۴% از مشتریان و کاربران می توانند نام شرکت یا محصولی را که در آخرین تبلیغ اینترنتی دیده اند به یاد بیاورند. حتی با وجود تکنولوژِی پیچیده هدفگذاری تبلیغات، موتورهای جستجو تنها ۲/۸% از این تبلیغات را مناسب و مرتبط با محتوای سایت جستجو شده می دانند. آمار نشان داده در ماه به هر فرد به طور میانگین بیش از ۱۷۰۰ بنر تبلیغاتی نشان داده می شود اما متوسط میزان پاسخ دهی تبلیغات بنری، ۰/۱% بوده است.

این پژوهش ها به طور کلی بیان می کند که کوری تبلیغاتی بر کاربران اینترنتی باهوش و زیرک، تاثیر بیشتری دارد – کسانی که در وب سایت ها موضوعات خاصی را جستجو می کنند و تبلیغات اینترنتی را نادیده می گیرند -.

نقشه های حرارتی زیر ۳ نمونه از محدوده های تعامل کاربر با محتوا را نشان می دهد:

تصاویر نشان می دهد تقریبا هیچ نگاهی روی تبلیغات، ثابت نمانده است. کاربرانی که به دنبال مطلب مشخصی می گردند توسط تبلیغات منحرف نمی شوند و اگر مجذوب موضوعی شوند نمی خواهند از آن محتوا چشم بردارند.

نقشه های حرارتی همچنین نشان می دهند کاربران روی عناصر طراحی که به تبلیغات شباهت دارند، تمرکز نمی کنند؛ حتی اگر آنها تبلیغ نباشند (و در نتیجه در تصویر بالا با حاشیه سبز رنگ نشان داده نشده اند). متاسفانه این بدان معناست که قرار دادن محتوای با اهمیت در ستون سمت راست (در سایت های فارسی چپ چین) ممکن است ایده خوبی نباشد. افراد آموخته اند به ستون سمت راست نگاه نکنند.

کوری تبلیغاتی صحت دارد و یکی از بزرگترین چالش های صنعت تبلیغات به شمار می رود. از این رو بازاریاب ها و ناشران نیازمند بهبود اکوسیستم تبلیغاتی هستند. تبلیغات از طریق سرویس های کوتاه کننده لینک یکی از راهکارهای مفید برای افزایش دیده شدن تبلیغات است. خوشبختانه استراتژِی های صحیح می تواند در بالا بردن دید و عملکرد تبلیغ آنلاینتان به شما کمک کند. اگر چه شما نمی توانید تاثیر کوری تبلیغاتی را از بین ببرید اما می توانید آن را با مطالعه راهکارهای ارائه شده در پست “چگونه از شکست تبلیغات اینترنتی خود جلوگیری کنیم؟” کاهش دهید.

 

منابع:

https://www.nngroup.com

http://www.jeffbullas.com

http://seopressor.com/blog

 

پست های مرتبط

نظر بدهید